torstai 28. huhtikuuta 2011

Neulomukset: Kevätkyntöjä

Näpytteli Puuhapetenvaimo klo 16.20
Liityin jokin aika sitten neulojien (ja virkkaajien ja kehrääjien ja muiden lankahullujen) nettiyhteisöön Ravelryyn. Neulominen on hieman varastanut aikaa skräppäämiseltä... ;o) Kiinnostus neulomiseen alkoi palautua, kun viime kesänä ostin KnitPro -puikkosetin, jossa on vaihdettavia kaapeleita ja puikkopäitä. Neulominen näillä oli ihanaa, ja kun vielä ensimmäisiin töihin osui ihanat laatulangat niin koukkuun jäin. Pitkän aikaa olen pystynyt lähinnä virkkaamiseen mutta näillä uusilla työvälineillä kunto kestää neulomistakin.

Ja kuinka ollakaan, sukkaa pukkaa. Olen keskittynyt kehittelemään omia totaalisen istuvia malleja perussukkiin. Perusresepti kun on kunnossa, voi alkaa soveltamaan.

Miehelle on tulossa Musta hevonen -sukat. Projektin nimi tulee siitä, että kuosi on ikäänkuin saanut vaikutteita eräästä kalsarivaatemerkistä. Enää puoli sukkaa puuttuu. Istuvat sikäli upeasti, että mies pyysi eka sovituksella kloonaamaan sukat.


Sitten liityin mukaan suomalaisen perinteisen mysteerisukan yhteisneulontaan (KAL, knitting along). Eli ohje julkaistaan useammassa osassa viikon välein, eikä jatkosta tiedä, ja ensin piti valita langat. Ohjeeksi oli annettu langan paksuus, ja sopivaa Nallea löytyi mun stashista tällaiset kerät.


Kuranväriset langat ei puhutelleet kun näin upean kirjoneulemallin. Kauppaanhan sitä piti mennä. Ensimmäinen yritykseni oli nätti, mutta ihan liian piukka mahtuakseen mulle. Tuon pampulareunuksen lisäsin, alkuperäismallissa olisi ollut 2 o 2 n -ribbiä.



Vaihdoin puikot 2,5 mm:stä 3 mm ja muutin myös reunan mallia, jolloin tekeleestä tuli tällainen:


En ollut tähänkään tyytyväinen. Päälle mahhtui, muttei ollut löysempi jälki yhtä nättiä kuin edellinen. Tein sitten uudelleen 2,5 mm puikoilla, tällä kertaa metallipuikoin, ja käsialasta tuli joustavampaa. Muokkasin myös alunperin ideoimaani reunaa paremmaksi. Tälla jatketaan.


Jenni Östermanin suunnittelema Ykskyntöset-sukkaohje (siis sen alkuosa) löytyy täältä. Ravelryyn pitää rekisteröityä. Keskusteluketju löytyy täältä. Mä olen nyt kyntänyt omani kolmesti. ;o)

3 ilahduttavaa viestiä:

Pia K kirjoitti...

Neulominen ei ole mun juttuni yhtään, mutta tiedän kyllä kun näen jotain kaunista: aivan ihana sukanalku! Reunuskin on todella kaunis, samoin kuin tietysti mallikuviokin <3 Ja kyllä tuosta varmaan kaunis tulisi ruskeanakin.

onnekas kirjoitti...

No voi hyvänen aika, yritin etsiä uutta inspiraatiota blogikierroksella että saisin jotain vihdoin skräpättyäkin, kun viimeaikoina olen pelkästään neulonut minkä muilta töiltä olen ennättänyt ja nyt täältä löytyy tällaisia neuletöitä 8)
Myönnetään, upealta näyttää.. ;)

onnekas kirjoitti...

Jos minulla on venähtänyt blogitauko hieman, niin on näköjään jollakin muullakin.. ;)
Toivottavasti sykyn viilenevät ilmat saavat kaikki taas palaamaan blogiensa ääreen :)

Lähetä kommentti

Lähetä terveisiä Puuhapetenvaimolle! :o)

 

{äidin oma hetki} Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review